FILM DISTRIBUTION & PRODUCTION

מבין שחקני-העל של הקולנוע הצרפתי שצמחו מאז סוף שנות החמישים ועד ימינו (מבלמונדו, טרינטיניאן ודפרדייה ועד אוטיי וקלוזה) אפשר להגיד שהיחיד שהוא כוכב במובן ההוליוודי-אמריקאי של המילה הוא אלן דלון.

כמו שהגדיר זאת בזמנו אורי קליין: "דלון יותר מכל שחקן קולנוע עכשווי אחר, הוא ההתגלמות הצרופה של המושג כוכב: שילוב בין דמות, נוכחות וקשת גדולה של תפקידים שמשרתים את הדמות והנוכחות האלה."

דלון, כמו איסטווד, תמיד נשאר דלון, גם כשהוא מגלם דמות מורכבת כמו ב"מר קליין" או במותחני הפשע משנות השישים והשבעים. יופיו הפיזי והכריזמה נמצאים תמיד שם לצד יכולת משחק לא מבוטלת.

אלן פביין מוריס מרסל דלון נולד בנובמבר 1935 להורים ממוצא קורסיקני-צרפתי-איטלקי-גרמני. הוריו התגרשו בילדותו ושנות הנעורים עברו עליו בסערה כשסולק לא פעם מביה"ס בעקבות התנהגותו. אחרי שרות צבאי בהודו-סין באמצע שנות החמישים, עבד בעבודות שונות עד שניסה את כוחו במשחק החל מ1957. הפריצה שלו הייתה בסרטו של ויסקונטי "רוקו ואחיו" בשנת 1960 בעקבותיו נסק למעמד של כוכב על בינלאומי.

סינמטק תל אביב שמח להקרין 12 סרטים קלאסיים בכיכובו של דלון מתחיל שנות השישים ועד שנות השמונים – התקופה איתה הוא מזוהה יותר מכל והופיע בסרטיהם של בכירי הבמאים של צרפת, בריטניה ואיטליה.

המחוה מאורגנת על יד חברת עדן סינימה בתמיכת המכון הצרפתי בתל אביב ו – TV5 Monde

המעגל האדום | אלן דלון

בימוי : ז'אן פייר מלוויל
תסריט: ז'אן פוארה
משחק: אלן דלון , בורביל, איב מונטאן, ג'יאן מריה וולנטה
מותחן משטרתי, 140 דקות, צרפתית תרגום לעברית

מעגל הגורל הנע סביב שודד שזה עתה שוחרר מבית הסוהר, שוטר אלכוהוליסט ואסיר נמלט המתכננים שוד, עתיד לחסלם פיזית, או רוחנית. משל פילוסופי, סרט פשע סופר מסוגנן רווי אווירה מאיימת, אפוקליפטית. יצירת מופת של הז'אנר מאת גדול במאי הפשע הצרפתיים, ז'אן פייר מלוויל.

לרכישה

מר קליין | אלן דלון

ימוי: לוראן היינמן
תסריט: לוראן היינמן, לוק ברו 
משחק: אלזה זילברשטיין, היפוליט ג'ירארדו, אמילי דקאן
צרפת 2019, 103 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית

סיפורו של ליאון בלום, הפוליטיקאי הסוציאליסט הצרפתי היהודי וראש ממשלת צרפת שלוש פעמים, והרומן שניהל עם ז'אנו רייכנבך, שפגשה את בלום כשהייתה בת 16 בלבד והתאהבה בו. כעבור שנים, כשסוף סוף התאפשר להם להיות יחד, הגיעו הנאצים לצרפת וז'אנו ויתרה על חייה הנוחים כדי לקשור את גורלה בזה של בלום. דרמה תקופתית מלוטשת בהשראת מחקרה של ההיסטוריונית דומיניק מיסיקה.

אלן דלון מככב בדרמה המצוינת של ג'וזף לוסי, המתרחשת בפריז בעת הכיבוש הנאצי. רובר קליין הוא סוחר אומנות ממולח וחסר דאגות, שמנצל את אווירת הרדיפות האנטישמיות כדי לרכוש יצירות אומנות  יקרות ערך מיהודים נזקקים, תמורת סכומים מגוחכים. העובדה שהוא משתף פעולה עם הרדיפה הפוליטית לא מטרידה אותו עד ליום שבו הוא מקבל עיתון יהודי השייך לרובר קליין אחר. הבלבול בזהות מוביל את קליין לחפש את הכפיל המסתורי שלו, תוך התעמתות לא נעימה עם השלטונות. הסרט זכה בשלושה פרסי סיזאר ומהווה את אחד הסרטים החשובים ביותר בהתייחסותם לשואת יהודי אירופה.

לרכישה

ליקוי חמה | אלן דלון

במאי: מיכלאנג'לו אנטוניוני
תסריט: מיכלאנג'לו אנטוניוני
שחקנים: אלן דלון, מוניקה ויטי, פרנסיסקו רבאל
 דרמה צרפתית, 112 דקות,  כתוביות לעברית

השלישי בטרילוגיה של אנטוניוני העוסקת בחברה מנוכרת שמייצרת אנשים מנותקים ומערכות יחסים חולות (הקודמים בטרילוגיה הם "אוונטורה" ו"הלילה"). ויטוריה היא מתרגמת צעירה מרומא שנפרדת מחברה האינטלקטואל. במהרה מתפתח רומן בינה לבין פיירו, ברוקר צעיר ומבטיח. השניים מלאים תשוקה יצרית אך התקשורת בעייתית, מה שהופך את הקשר ללקוי.

לרכישה

הבריכה | אלן דלון

הבריכה | La Piscine אלן דלון ורומי שניידר (שהיו גם זוג בחיים בתקופת זו), מככבים במותחן ארוטי שבמרכזו משולש מסוכן. השניים מגלמים זוג, ז'אן-פול מריאן שמגיע לנופש נהנתני בווילה באזור סאן טרופה הזוהרת. יום אחד מופיע מאהב לשעבר של האישה, יחד עם בתו בת העשרה, והיחסים בין שלושת המבוגרים מתחממים.
120 דקות

לרכישה

האלמנה קודר | אלן דלון

במאי: פייר גרנייה-דפרה
תסריט: ז'ורז 'סימנון
משחק: אלן דלון, סימון סיניורה, אוטביה פיקולו
 דרמה צרפתית, 92 דקות, כתוביות לעברית ולאנגלית

מלודרמה אפלה עם סימון סיניורה בתפקיד אלמנה כפרית שמספקת עבודה לצעיר ממנה ומתאהבת בו. השניים מנהלים רומן עד שאחייניתה הקנאית שמה עליו את עיניה.

לרכישה

לעין השמש | אלן דלון

בימוי ותסריט: רנה קלמאן
שחקנים: אלן דלון, מארי לאפורה, מוריס רונה
מותחן, 118 דקות, צרפתית תרגום לעברית

יצירתו המבריקה של רנה קלמאן (משחקים אסורים, נוסע עובר בגשם), המבוססת על ספרה של פטרישיה הייסמית', "הכישרון של מר ריפלי" (רבים מכירים את הגרסה המאוחרת עם מאט דיימון). חברו הקנאי של גבר צעיר, עשיר ומזווג לאישה סקסית – מחליט לגנוב את זהותו, עושרו וחברתו, במהלך מורכב של הונאות מתוחכמות. מסרטיו הראשונים של אלן דלון, וזה שהביא לו את תהילת העולם (יחד עם "רוקו ואחיו" שנעשה באותה השנה). נינו רוטה (8 וחצי) כתב את המוזיקה.

"זהו יצירת מופת של אמן בסגנון, אלן דלון מצוין, עדיין סרט מודרני "

חמשיה כוכבים CRITICKAT.COM

לרכישה

רוקו ואחיו | אלן דלון

רוקו ואחיו | Rocco et ses Frères יצירתו המפוארת של ויסקונטי אודות חמש שנים בחייה של משפחה סיציליאנית שעוקרת אל מילאנו שבצפון איטליה למען עתיד כלכלי טוב יותר. ויסקונטי מתמקד ביחסים בין שניים מן האחים: רוקו וסימונה, ואהבתם המשותפת לנאדיה, פרוצה יפיפיה. רומן קולנועי נפלא בשחור לבן מהפנט, עם הופעה מבריקה של דלון ושות’. ויסקונטי מעניק לנו).
180 דקות

לרכישה

לילה על העיר | אלן דלון

בימוי ותסריט : ז'אן פייר מלוויל
משחק: אלן דלון , רישר קרנה, קתרין דנב
מותחן משטרתי, 98 דקות, צרפתית עם תרגום לעברית

ידידותם של מפקח משטרה ושודד מבריק נתקלת בשאלות מוסר כשהשני מתכנן שוד גדול. בין השניים מתחוללת גם יריבות על ליבה של קאתי, אותה מגלמת באלגנטיות קתרין דנב (יפהפיית היום). עם אלן דלון (הסמוראי) וריצ'ארד קרנה (כחום הגוף) בשני התפקידים היריבים. סרטו האחרון של אחד מגדולי במאי הפשע הצרפתיים, ז'אן פייר מלוויל (צבא הצללים) ואחת ההשפעות על The Killer של ג'ון וו.

לרכישה

בורסלינו ושות' | אלן דלון

בורסלינו ושות' | Borsalino and Co אלן דלון חוזר לתפקיד הגנגסטר רוש זיפרדי, בסרט ההמשך ל"בורסלינו". זיפרדי שולט בעולם הפשע של מרסיי ועל הריביירה הצרפתית, אך לא לזמן רב. קבוצת מאפיונרים איטלקית חודרת למרחב שלו ומשתלטת אט אט על הפעילות בעיר. שותפו, פרנסואה קאפלה, נרצח, התיאטרון ומועדון הלילה שלו נהרסים כליל ובית הזונות
125 דקות

לרכישה

להרוג שלושה | אלן דלון

להרוג שלושה | Trois hommes à abattre לילה אחד, כשהוא בדרכו לחבריו להמר, מישל גרפו (דלון) נקלע לתאונת דרכים. הוא לוקח את האדם שנפצע לבית החולים. לאחר זמן מה מופיע ידיעה בעיתון כי הוא נפטר מפצעיו ולמעשה היתה זו התנקשות בחייו ובחיי הקולוגות שלו כי הם רצו לחשוף סודות ביטחוניים. גרפו מוצא את עצמו נרדף על ידי המתנקשים ונכנס בעל כורחו
95 דקות

לרכישה

מותו של אדם מושחת | אלן דלון

מותו של אדם מושחת | Mort d'un pourri פיליפ דוביי (דלון), שוטר מושחת רוצח את סראנו, שסוחט אותו בשל עסקאותיו המפוקפקות. דוביי מבקש מחברו הטוב קסבייר שישמש לו כאליבי והלה מסכים. אך ככל שהזמן עובר הוא מתקשה לעשות זאת כי אף אחד אינו מאמין לו. כולם רודפים אחר המסמכים שבגינם סראנו סחט את פיליפ. מסתבר שכולם מושחתים.
120 דקות

לרכישה

שני גברים בעיר | אלן דלון

שני גברים בעיר | Deux hommes dans la ville לאחר עשר שנים שריצה על שוד בנק, ג'ינו (אלן דלון) משתחרר מהכלא. לצידו ג'רמן, עובד סוציאלי שמלווה אותו בדרכו החדשה. ג'ינו חוזר לעבוד כדפס, מאבד את סופי אשתו שנהרגה ופוגש את לוסי, בנקאית צעירה והם עוברים לגור יחד. ג'ינו מבקש לבנות חיים חדשים אך שוטר מעברו אינו מרפה ורודף אחריו.
98 דקות

לרכישה

דילוג לתוכן