FILM DISTRIBUTION & PRODUCTION

פוקוס

איזבל אג'אני

משנות השבעים ועד היום

יופי מהפנט, חן מסתורי, נוכחות כרימטית…איזבל אג'אני היא אחת השחקניות המרתקות ביותר כבר שנים רבות. אבל מי באמת מסתתרת מאחורי הדמות שלה?

חברת עדן סינמה בשיתוף סינמטק תל אביב יפו במסגרת חגיגות 50 שנים לסינמטק, מציעים לכם לחוות ולגלות את עולמה המיוחד של השחקנית הזו באמצעות 9 סרטים בולטים מן הקריירה שלה, משנות השבעים ועד היום.

תוך שמירה מתמדת על סטנדרט גבוה, אג׳אני מביאה את עצמה לעבוד עם השמות הגדולים ביותר בתעשייה; פרנסואה טריפו, פאטריס שרו, ז׳אן בקר, לוק בסון, קלוד מילר, ברונו נויטן ועוד ועוד ועל כן הופכת במהרה לאחד השמות הגדולים של הקולנוע הצרפתי.

אג׳אני גדלה בפרברי פריז למשפחה צנועה, לאב אלג'ירי ואם גרמנייה, אביה היה מכונאי ואמה מנקה. בגיל 17, הצטרפה לתיאטרון הקומדי פרנסז ובכך נהפכה לשחקנית הצעירה ביותר שהתקבלה לשם אי פעם.

הבמאי פרנסואה טריפו התאהב באג'אני וקיבל השראה מן השילוב המעניין של שבריריותה ונחישותה לצד היופי והצ׳ארם שלה. על כן, ליהק אותה לסרט ״סיפורה של אדל ה.״ (1975), בו נעזר בתכונות אלה על מנת לספר את סיפורה הטרגי והמרגש של בתו של ויקטור הוגו, זהו התפקיד הגדול הראשון בקריירה שלה. 

אג'אני, שהייתה רק בת 19 בזמן הצילומים, קיבלה מועמדות לאוסקר בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר מה שהפך אותה, בזמנו, למועמדת הצעירה ביותר בהיסטוריה שקיבלה מועמדות לכך. 

בנוסף לזאת, אג'אני זכתה בפרסים רבים ונחשבים על עשייתה, היא השחקנית היחידה שקיבלה 5 פרסי סזאר ושהייתה מועמדת פעמיים לאוסקר (על הסרטים ״סיפורה של אדל ה.” של טריפו ו-״קאמי קלודל” של ברונו נויטן.)
מבין הסרטים בתוכנית אנו מצעים לכם לשים לב במיוחד ל"קיץ קטלני", סרט שלא הוקרן בארץ כבר זמן רב. מדובר ביצירת מופת של הקולנוע הצרפתי של הבמאי ז'אן בקר. סרט מסתורי, חושני וכמובן עם הופעה בלתי נשכחת של אג'אני.

כמו כן, הסרט "אחיות" של ימינה בן גיגי, בו יוצאת אג'אני ביחד עם מייוואן לחיפוש אחר שורשיהן האלג'ירים, הן של השחקניות והן של הדמויות בסרט.

במסגרת המחווה תוכלו לפגוש על המסך שלל דמויות נשיות מורכבות בגילומה של אג׳אני. דמויות המציגות פמיניזם מתקופות שונות, עוצמה, מאבק לשחרור וחושניות רבה כפי שניתן לראות גם בדרמות ההיסטוריות "המלכה מרגו" ו"קמי קלודל".

סיפורה של אדל ה | L’HISTOIRE D’ADELE H

צרפת 1975
בימוי: פרנסואה טריפו
משחק: איזבל אדג´אני, ברוס רובינס
96 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות בתי קולנוע לב

אדל, בתו השנייה של הסופר ויקטור הוגו, מתאהבת בסגן בריטי צעיר, והולכת עד הסוף אחרי ליבה. היא עוקבת אחריו לברבדוס שם הוצבה יחידתו, ומטרידה אותו בחיזוריה. אבל האהבה הופכת לדיבוק שסופו אשפוז בבי"ח לחולי רוח – מקום ממנו לא תצא במהלך 40 השנה הבאות, עד לאחרית ימיה. טריפו מבסס את הסרט על היומנים ועל המכתבים שכתבה אדל לאביה. הוא לא נכנס לפרשנות פסיכולוגית ולא נסחף אחר רומנטיקה מופרזת. הסיפור מוגש משתי נקודות מבט שונות: מצד אחד סיפורה של אדל השברירית שהווייתה מתנהלת בצל אביה ובצל אחות שמתה בדמי ימיה – אישה שבונה את חייה כמו דרמה רומנטית טרגית ופוסעת כמעט במודע אל הרס עצמי.

פרס הסזאר לאיזבל אדג'ני ופרס הבימוי
מועמדות לאוסקר לשחקנית ראשית לאיזבל אדג'ני
פרס השחקנית הטובה של איגוד המבקרים הלאומי בארצות הברית.

לרכישה

הסטירה | LA GIFLE

צרפת 1974
בימוי: קלוד פינוטו
משחק: לינו ונטורה, אנני ז'ארארדו, איזבל אדג'ני
100 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות גומון

קומדיה.  אדג'ני בתפקידה הקולנועי הגדול הראשון כבתו של פרופסור באוניברסיטה שחייו מסתבכים. העובדה שהוריה (ונטורה וז'ירארדו ) חיים בנפרד לא מעניינת אותה. היא שקועה בלימודי רפואה וניסיונות לעצמאות כי היא עדיין גרה בדירה עם אביה. החיים הבוגרים לפעמים הם כמו סטירה בפנים. גם לאב זה לא קל: גם הוא צריך להשלים עם סטירה בפנים – הילדה שלו כבר לא ילדה אלא אישה בוגרת.

פרס לואי דלק

לרכישה

קיץ קטלני | L’ÉTÉ MEURTRIER

צרפת 1983
בימוי: ז'אק בקר
משחק: איזבל אדג'ני, אדית שוב, אלן סושון
130 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות SND M6


מותחן ארוטי. איזאבל אדג’אני בתפקיד אפל ומסתורי שזיכה אותה בפרס הסזאר הנכסף, כנערה שחוזרת לכפר הולדתה עם אמה ואביה הנכה, מסובבת את כולם על אצבע מניפולטיבית וצופנת סוד נורא מן העבר. פיתוי, טראומה, נקמה – מה עוד צריך בשביל מותחן אפקטיבי? ז’אק בקר היה מועמד לדקל הזהב בפסטיבל קאן על סרטו זה.

זוכה ארבעה פרסי סזאר בהם פרס לשחקנית הטובה ביתר לאיזבל אדג'ני
בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן

לרכישה

זרה בעיר | MORTELLE RANDONNÉE

צרפת 1983
בימוי: קלוד מילר
משחק: איזבל אדג'ני, מישל סרו, גאי מרשן
 120 דקות, צרפתית, תרגום לעברית 
באדיבות Newen Connect

מותחן. קתרין היא רוצחת סדרתית שמפתה גברים ורוצחת אותם תוך נידודיה ברחבי אירופה. הבלש הוותיק "העין" בובה (מישל סרו באחד מתפקידיו הגדולים), עוקב אחריה ומעלים את הגופות כדי לשטות במשטרה, מכיוון שהוא חושד שהיא בתו האבודה.

5 מועמדויות לסזאר

לרכישה

רכבת תחתית | SUBWAY

צרפת 1985
בימוי: לוק בסון
משחק: איזבל אדג'ני, כריסטופר למברט, רישאר בורינג'ר
104 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות גאומונט

אחד משיאי הפוסטמודרניזם הצרפתי של שנות השמונים. כריסטופר למברט הוא מפצח כספות המסתתר במטרו הפריסאי מפני אישתו של איש עסקים בה הוא התאהב, מפני הבריונים של בעלה, וגם מפני משטרת המטרו. במחילות ובתעלות המטרו הוא מצטרף לעולם הביזארי של אנשי השוליים אקסצנטריים המוצאים את מקלטם מתחת לקרקע. אחד מהסרטים המשפיעים ביותר בגל הפוסט-מודרניסטי הצרפתי של תחילת שנות השמונים וסרט אשר השפיע גם על הסרט ההונגרי החדש "קונטרול".

מועמדות לסזאר לשחקנית ראשית לאיזבל אדג'אני

לרכישה

קאמי קלודל | CAMILLE CLAUDEL

צרפת 1989
בימוי: ברונו נויטן
משחק: איזבל אדג'אני, ז'ראר דפרדייה
170 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות תמסה הפצה

דרמה היסטורית. ביוגרפיה של הפסלת קאמי קלודל, שהייתה פילגשו של אוגוסט רודן ובילתה את שנותיה האחרונות בבית חולים לחולי נפש. סיפור של אהבה נואשת, אהבה מטורפת שתפור למידותיה של השחקנית איזבל אדג'אני.

סזאר לשחקנית הטובה ביותר לאיזבל אדג'אני
סזאר לסרט הצרפתי הטוב  ביותר
דב הכסף לשחקנית ראשית בפסטיבל ברלין
מועמדות לאוסקר לשחקנית הטובה ביותר לאיזבל אדג'אני ומועמדות לפרס לסרט הבינלאומי

לרכישה

המלכה מרגו | LA REINE MARGOT

צרפת 1994
בימוי: פטריס שרו
משחק: איזבל אדג'ני, וינסן פרז, דניאל אוטיי
159 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות  Jerusalem Archives

סרט היסטורי עפ"י הרומן של אלכסנדר דיומא. פטריס שרו יצר דרמה מרתקת שזיכתה אותו בחמישה פרסי סזאר לשנת 1995. המאה ה-16 בצרפת. היא מרגריט היפהפייה, הקתולית, אחותו של מלך צרפת. הוא הנרי הפרוטסטנטי, שאומרים עליו שאינו מתגלח וגס רוח. חתונת השניים מאורגנת על מנת לאחד את צרפת הקרועה במלחמה דתית, אולם רק 6 ימים חולפים מיום החתונה ובחג ברתולומיאוס הקדוש מתרחש טבח של אלפי פרוטסטנטים ברחובות פריז, טבח לו אחראית קתרין מדיצ'י – אמה של מרגו. בלילה איום זה, צעיר פצוע מבקש מקלט בחדרה של מרגו והיא מתאהבת בו… סרט תקופתי מרהיב שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן. בפסקול מוסיקה מהפנטת של גוראן ברגוביץ' בשיתוף עם עפרה חזה ז"ל.

סזאר לשחקנית הטובה ביותר לאיזבל אדג'ני
פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן
מועמדות לאוסקר
מועמדות לגלובוס הזהב

לרכישה

יום החצאית | LA JOURNÉE DE LA JUPE

צרפת 2009
בימוי: ז'אן פול לילינפלד
משחק: איזבל אדג'ני, דניס פודלידס, יאן קולט
88 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות  Jerusalem Archives

סוניה ברז'רק, מורה בפרבר פריזאי, מנסה ללמד את תלמידיה בני המיעוטים השונים. שיעור בספרות צרפתית – מחזה של מולייר. בתיקו של מוס, הנער המאיים על כולם בכיתה, מוצאת סוניה אקדח. הגילוי הזה, חוסר הכבוד של התלמידים והתנהגותם הפרועה כלפיה, ובעיקר אחד כלפי השני, מוציאים את סוניה משלוותה ומערערים אותה. סוניה מחליטה לעשות מעשה, כולאת את תלמידיה בכיתה, ובאיומי אקדח נאבקת בהם על התנהגותם, יחסם לחברה ואחד לשני. בינתיים בחוץ, כוחות הביטחון מגיעים לנסות ולפתוח במשא ומתן פסיכולוגי, בעוד הורי התלמידים ממתינים בדאגה לגורל ילדיהם. איזבל אדג'ני זכתה בפרס "סזאר" לשחקנית הטובה של השנה על תפקידה.

סזאר לשחקנית הטובה ביורת לאיזבל אדג'אני

לרכישה

אחיות | SOEURS

צרפת 2020
בימוי: ימינה בן גיגי
משחק: איזבל אדג'ני, ראשידה ברקני, מאיוון
100 דקות, צרפתית, תרגום לעברית ואנגלית
באדיבות StudioCanal  

במשך שלושים שנה האחיות האלג'ירות-צרפתיות זורה, נוהרה וג'מילה חיו בתקווה למצוא את אחיהן האובד רהדה, שנחטף על ידי אביהן והוחבא לאלג'יריה. היחסים ביניהם מתערערים כאשר זורה הבכורה, מחילטה לכתוב מחזה המבוסס על הטראומה של ילדותן. אך כשנודע להן שאביהן גוסס, שלו האחיות מחילטות לנסוע לאלג'יריה על מנת לגלות את מקום מחבואו של אחיהן. עליהן להתאחד ולשים בצד את י=חילוקי הדעות.

לרכישה

דילוג לתוכן